چکیده :بخشی از داستان با این بیتها نقل میشود «شکر لب داشت با خود ساغری شیر/ به دستش داد کاین بر یاد من گیر / ستد شیر از کف شیرین جوانمرد/ به شیرینی چه گویم چون شکر خورد / چو شیرین ساقیای باشد هم آغوش/ نه شیر ار زهر باشد هم شود نوش / چو مست از جام می نگذاشت باقی/ ز مجلس عزم رفتن کرد ساقی» که گفتهاند مطرع «چو مست از جام می نگذاشت باقی» باید حذف شود....
ادامه مطلب ...به نام خدای زندانیان بی گناه
« اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین، وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین، وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَةِ الغافِلین، وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا اِلهَ العالَمین، وَاعفُ عَنّی یا عافِیاً عَنِ المُجرِمین. »
خدایا روزه مرا در این روز مانند روزۀ روزه داران حقیقی قرار بده ، واقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما ، ومرا از خواب غافلان بیدار ساز و در این روز جرم و گناهم را ببخش ای خدای عالمیان و مرا عفو فرما ای عفو کننده گناهکاران.
سلام خدای عزیزم!
ممنون که مرا نیز چون دیگر بندگانت بار دادی و بر خوان نعمتت جای دادی و یا این که اجازه دادی من چنین تصوری داشته باشم و شاد باشم به این خیال خوش!
مهربان خدای من!
ممنون که اجازه دادی این رمضان را نیز درک کنم هرچند که بدون همسرجان لطفش برایم کم می شود ولی همراهی در روزه داری هر روزه و شب زنده داری های هر شب درد دوری و بی خبری را تسکین می دهد و هر افطار و سحر که تو در دلم جای باز می کنی تا یاد او هم بیاید و بنشیند در این دل غم زده ام خدایی ات را که منزّه است از هرگونه تنگ نظری و بخل و حسد بیشتر حس می کنم.
همراه شب و روز تنهایی ام!
ممنون که به قدر مصیبت و بلایی که به من داده ای طاقت و صبرش را هم می دهی به مهر، ولی یادت باشد که اگر آنی از عنایتت محرومم کنی بی تابی ها کاری دستم می دهد کارستان!
مخاطب غرولندهای لحظات بی تابی!
از تو تمنایی دارم در این اولین روز ماهت، ماه رمضان: خدای بندگان مضطرّ، حالا که خود به کرمت مانع هجوم اوهام و خیالات دهشتناک بر ذهن خسته من می شوی و نمی گذاری سپاه اهریمن بر وجود ضعیف من غلبه کند، با پخش تصویرهای نامأنوس از همسرجان اسیر تنهایی و بی عدالتی ام که هر روز فشارها و تنگناها برایش بیشتر می شود و کینه توزی ها افزون تر، بیا و در این روزهای روزه داری و شب های احیاء و بیداری دعاهای مرا در حق او و همه ذی حقّان مستجاب گردان.
یاور همه روزهای سخت من!
می شود لطفی بکنی و لااقل پرده ای از آن حقایفی که بر همسرجان وارسته و رشید من گشودی به مهر، بر دل پرتمنای من بگشایی تا اندکی از آن طمأنینه ماورائی که او را نصیب آمده است بهره این کمترین شود و تحمل روزهای فراق و سختی های متعاقب آن را سهل و آسان کند برایم؟
مهربان خدای بندگان مضطرّ!
مرا دریاب که یک لحظه فروگذاشتنت مرا به گردابی هائل خواهد افکند که رهایی از آن ممکن نیست. مرا دریاب و هم چنان شایسته همسری بزرگمردی که نامش موجب فخر من است و نشانش چتر امنیت و اطمینانم، قرار ده.
آمین یا رب العالمین
فلک را جور بیاندازه گشتست | جهان را رسم و آیین تازه گشتست | |
هَزار امروز همآواز زاغ است | گل از بیرونقیها خار باغ است | |
نه خندان غنچه نه سرو از غم آزاد | نه گل خرم نه بلبل خاطرش شاد | |
غم دیرینه گر در سینه داری | چه غم گر بادهٔ دیرینه داری | |
دو چیز اندُه برد از خاطر تنگ | نی خوش نغمه و مرغ خوشآهنگ | |
فلک را عادت دیرینه این است | که با آزادگان دائم به کین است |
علتی بتر ز پندار کمال
نیست اندر جان تو ای ذو دلال
از دل و از دیدهات بس خون رود
تا ز تو این معجبی بیرون شود
علت ابلیس انا خیری بدست
وین مرض در نفس هر مخلوق هست
هر که نقص خویش را دید و شناخت
اندر استکمال خود ده اسپه تاخت
به گزارش ایلنا، این عضو اصلاحطلب شورای شهر بیان کرد: هر جریان سیاسی برای اینکه بتواند در انتخابات یا هر تحرک مهم دیگری حضوری مهم و امیدوارانه داشته باشد، باید از حداقل شرایط لازم برخوردار باشد. به همین اگر آنها احساس کنند که ابزار لازم را در اختیار ندارند و شرایط طوری نیست که بتوانند نسبت به نوع برگزاری انتخابات اطمینان داشته باشند، بر اساس منطق این اجازه را دارند که حضور به هم نرسانند و این عدم حضورشان هم بیتوجهی به کشور و نظام تلقی نشود.
وی با بیان اینکه پتانسیلهای موجود در اصلاحطلبی برای کشور نیازی مبرم است، تصریح کرد: اصلاح طلبان اگر چه سختیهای زیادی را متحمل شده اند و برخورهای بدی با آنها شد، باز هم حاضر هستند وارد عرصه شده و با اتکا به توانمندیهای خود مشکلات موجود را حل کنند. پس بر همه اشخاص و دستگاه های مربوط واجب است، با توجه نشان دادن به خواستههای مشروع و منطقی آنها کاری کنند تا انتخابات مجلس نهم با حضور همه سلیقهها به انتخاباتی پرشور تبدیل شود و در نتیجه مجلسی قانونگذاری را بر عهده بگیرد که بتواند کارایی و تاثیرگذاری مثبتی داشت باشد.
جنبشهای اجتماعی نقش بسیار مهمی را در جامعهشناسی سیاسی معاصر ایفا میکنند.
امام صادق (ع) فرموده است: در شگفتم برای کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار کلمه پناه نمی برد!1- در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر «حسبنا الله و نعم الوکیل» (آل عمران ایه 171) پناه نمی برد.در صورتی که خداوند به دنبال ذکر یاد شده فرموده است: پس (آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند، و تخویف شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسک جستند) همراه با نعمتی از جانب خداوند (عافیت) و چیزی زاید بر آن (سود در تجارت) بازگشتند، و هیچگونه بدی به آنان نرسید.
2- در شگفتم برای کسی که اندوهگین است چگونه به ذکر «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» (سوره انبیاء آیه 87) پناه نمی برد. زیرا خداوند به دنبال این ذکر فرموده است: «پس ما یونس را در اثر تمسک به ذکر یاد شده، از اندوه نجات دادیم و همین گونه مومنین را نجات می بخشیم.» (سوره انبیاء آیه 88)
3- در شگفتم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر «افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد» (سوره غافر آیه 44) ... پناه نمی برد.
زیرا خداوند به دنبال ذکر فوق فرموده است: «پس خداوند (موسی را در اثر ذکر یاد شده) از شر و مکر فرعونیان مصون داشت.» (سوره غافر آیه 45)
4- در شگفتم برای کسی که طالب دنیا و زیباییهای دنیاست چگونه به ذکر«ماشاءالله لا قوه الا بالله» پناه نمی برد، زیرا خداوند بعد از ذکر یاد شده فرموده است: «مردی که فاقد نعمتهای دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمتها برخوردار بود) فرمود: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود می دانی امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.»
شصت سال از درگذشت محمد تقی بهار، ملکالشعرا، (۱۳۳۱-۱۲۶۵) ، قله سترگ ادبیات معاصر ایران میگذرد. او علاوه بر آنکه شاعری چیرهدست و نویسندهای توانا بود، یکی از برجستگان پژوهش در تاریخ و فرهنگ ایران نیز به شمار میرفت. ولی اینها همه به یک سو، جانی شیفته آزادی داشت و در سالهای دشوار دمی از اندیشه به وطن و ناهنجاریهای آن غافل نبود.
ادامه مطلب ...بسم الله الرحمن الرحیم
اصلاح طلبان گچساران فیلتر شد
متاسفانه با تمام ادعاهایی که دارند ظرفیت تحمل وبلاگ ساده و کوچکی را در شهرستانی کوچک ندارند . ای کاش من هم یک ...... بودم . تا فیلتر نمی شدم
رابعه یگانه دختر کعب امیر بلخ بود. چنان لطیف و زیبا بود که قرار از دلها می ربود و چشمان سیاه جادوگرش با تیر مژگان در دلها می نشست. جانها نثار لبان مرجانی و دندانهای مروارید گونش می گشت. جمال ظاهر و لطف ذوق به هم آمیخته و او را دلبری بی همتا ساخته بود. رابعه چنان خوش زبان بود که شعرش از شیرینی لب حکایت می کرد. پدر نیز چنان دل بدو بسته بود که آنی از خیالش منصرف نمی شد و فکر آیندﮤ دختر پیوسته رنجورش می داشت. چون مرگش فرار رسید, پسر خود حارث را پیش خواند و دلبند خویش را بدو سپرد و گفت: «چه شهریارانی که این درّ گرانمایه را از من خواستند و من هیچکس را لایق او نشناختم, اما تو چون کسی را شایستـﮥ او یافتی خود دانی تا به هر راهی که می دانی روزگارش را خرم سازی.» پسر گفته های پدر را پذیرفت و پس از او بر تخت شاهی نشست و خواهر را چون جان گرامی داشت. اما روزگار بازی دیگری پیش آورد.
ادامه مطلب ...ماه رمضان نهمین ماه از ماههای قمری و بهترین ماه سال است. واژه رمضان از ریشه «رمض» و به معنای شدت تابش خورشید بر سنگریزه است.
میگویند چون به هنگام نامگذاری ماه های عربی، این ماه در فصل گرمای تابستان قرار داشت، ماه «رمضان» نامیده شد، ولی از سوی دیگر، «رمضان» از اسماء الهی است. این ماه ماه نزول قرآن و ماه خداوند است و شبهای قدر در آن قرار دارد. فضیلت ماه رمضان بسیار زیاد و نامحدود است.
به برخی از حوادث و رویدادهای مهم این ماه اشاره میشود:
وفات حضرت خدیجه در دهم رمضان سال دهم بعثت.
ولادت امام حسن مجتبی(ع) نیمه رمضان سال دوم هجرت.
جنگ بدر در سال دوم هجرت. فتح مکه در سال هشتم هجرت.
مراسم عقد اخوت و پیمان برادری میان مسلمان، و ایجاد اخوت اسلامی بین پیامبر و امام علی (ع).
بیعت مردم به ولایتعهدی امام رضا (ع) در سال 201 قمری.
منابع :
هدایة الانام الی وقایع الایام، محدث قمی، ص 21
شب چو در بستم، مست از می نابش کردم
ماه اگر حلقه به در کوفت، جوابش کردم
دیدی آن ترک ختا، دشمن جان بود مرا
گرچه عمری به خطا، دوست خطابش کردم
ادامه مطلب ...1- کنار رفتن پرده
اعضا و جوارح انسان در قیامت در اختیار ملکات و کردار او قرار دارد. از این رو کار شهادت بر عهده ی آنهاست و چیزی برای پنهان کاری باقی نخواهد ماند. آن صحنه، روز حضور و علن است و جایی برای غیبت و کتمان و پنهان کاری نیست: "یوم تبلی السرائر" سوره ی طارق، آیه ی 9؛ پرده ها کنار می رود و نهفته های دل آشکار می گردد؛ چنان که آنچه در دل زمین است نیز بیرون می آید: "و أخرجت الأرض أثقالها" سوره ی زلزال، آیه ی 2؛ بایگانی شده ها پدیدار می شود و رازی پوشیده نمی ماند؛ ایمان، کفر، نفاق، ریا، اخلاص، نیت پاک، تباهی ها و.. . همه آشکار می شود. " سرائر" جمع" سریره" به معنى حالات و صفات و نیات درونى و پنهانى است. آرى در آن روز که" یوم البروز" و" یوم الظهور" است اسرار درون آشکار مى شود، اعم از ایمان و کفر و نفاق، یا نیت خیر و شر، یا ریا و اخلاص، و این ظهور و بروز براى مؤمنان مایه افتخار و مزید بر نعمت است، و براى مجرمان مایه سرافکندگى و منشا خوارى و خفت، و چه دردناک است که انسان عمرى زشتیهاى درونى خود را از خلق خدا مخفى کرده باشد، و با آبرو در میان مردم زندگى کند ولى در آن روز که همه اسرار نهانى آشکار مى گردد در برابر همه خلایق شرمسار و سرافکنده شود که گاه درد و رنج این عذاب از آتش دوزخ دردناکتر است.