آموزگار

فرهنگی . اجتماعی . سیاسی . مذهبی

آموزگار

فرهنگی . اجتماعی . سیاسی . مذهبی

ایرادهای ارشاد پس از ۹ قرن به منظومه خسرو و شیرین

چکیده :بخشی از داستان با این بیت‌ها نقل می‌شود «شکر لب داشت با خود ساغری شیر/ به دستش داد کاین بر یاد من گیر / ستد شیر از کف شیرین جوانمرد/ به شیرینی چه گویم چون شکر خورد / چو شیرین ساقی‌ای باشد هم آغوش/ نه شیر ار زهر باشد هم شود نوش / چو مست از جام می نگذاشت باقی/ ز مجلس عزم رفتن کرد ساقی» که گفته‌اند مطرع «چو مست از جام می نگذاشت باقی» باید حذف شود....

ادامه مطلب ...

مناجات رمضانی همسر یک زندانی سیاسی

به نام خدای زندانیان بی گناه

« اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین، وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین، وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَةِ الغافِلین، وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا اِلهَ العالَمین، وَاعفُ عَنّی یا عافِیاً عَنِ المُجرِمین. »

خدایا روزه مرا در این روز مانند روزۀ روزه داران حقیقی قرار بده ، واقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما ، ومرا از خواب غافلان بیدار ساز و در این روز جرم و گناهم را ببخش ای خدای عالمیان و مرا عفو فرما ای عفو کننده گناهکاران.

سلام خدای عزیزم!

ممنون که مرا نیز چون دیگر بندگانت بار دادی و بر خوان نعمتت جای دادی و یا این که اجازه دادی من چنین تصوری داشته باشم و شاد باشم به این خیال خوش!

مهربان خدای من!

ممنون که اجازه دادی این رمضان را نیز درک کنم هرچند که بدون همسرجان لطفش برایم کم می شود ولی همراهی در روزه داری هر روزه و شب زنده داری های هر شب درد دوری و بی خبری را تسکین می دهد و هر افطار و سحر که تو در دلم جای باز می کنی تا یاد او هم بیاید و بنشیند در این دل غم زده ام خدایی ات را که منزّه است از هرگونه تنگ نظری و بخل و حسد بیشتر حس می کنم.

همراه شب و روز تنهایی ام!

ممنون که به قدر مصیبت و بلایی که به من داده ای طاقت و صبرش را هم می دهی به مهر، ولی یادت باشد که اگر آنی از عنایتت محرومم کنی بی تابی ها کاری دستم می دهد کارستان!

مخاطب غرولندهای لحظات بی تابی!

از تو تمنایی دارم در این اولین روز ماهت، ماه رمضان: خدای بندگان مضطرّ، حالا که خود به کرمت مانع هجوم اوهام و خیالات دهشتناک بر ذهن خسته من می شوی و نمی گذاری سپاه اهریمن بر وجود ضعیف من غلبه کند، با پخش تصویرهای نامأنوس از همسرجان اسیر تنهایی و بی عدالتی ام که هر روز فشارها و تنگناها برایش بیشتر می شود و کینه توزی ها افزون تر، بیا و در این روزهای روزه داری و شب های احیاء و بیداری دعاهای مرا در حق او و همه ذی حقّان مستجاب گردان.

یاور همه روزهای سخت من!

می شود لطفی بکنی و لااقل پرده ای از آن حقایفی که بر همسرجان وارسته و رشید من گشودی به مهر، بر دل پرتمنای من بگشایی تا اندکی از آن طمأنینه ماورائی که او را نصیب آمده است بهره این کمترین شود و تحمل روزهای فراق و سختی های متعاقب آن را سهل و آسان کند برایم؟

مهربان خدای بندگان مضطرّ!

مرا دریاب که یک لحظه فروگذاشتنت مرا به گردابی هائل خواهد افکند که رهایی از آن ممکن نیست. مرا دریاب و هم چنان شایسته همسری بزرگمردی که نامش موجب فخر من است و نشانش چتر امنیت و اطمینانم، قرار ده.

آمین یا رب العالمین                               

فخرالسادات محتشمی پور

میرزا نصیر اصفهانی

فلک را جور بی‌اندازه گشتستجهان را رسم و آیین تازه گشتست
هَزار امروز هم‌آواز زاغ استگل از بی‌رونقی‌ها خار باغ است
نه خندان غنچه نه سرو از غم آزادنه گل خرم نه بلبل خاطرش شاد
غم دیرینه گر در سینه داریچه غم گر بادهٔ دیرینه داری
دو چیز اندُه برد از خاطر تنگنی خوش نغمه و مرغ خوش‌آهنگ
فلک را عادت دیرینه این استکه با آزادگان دائم به کین است


بخشی از وصیت نامه حضرت امام (ره)

وصیت اکید من به قوای مسلح آن است که همان‌طور که از مقررات نظام ، عدم دخول نظامی در احزاب و گروهها و جبهه‌ها است به آن عمل نمایند؛ و قوای مسلح مطلقاً، چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر اینها، در هیچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازیهای سیاسی دور نگه دارند. در این صورت می‌توانند قدرت نظامی خود را حفظ و از اختلافات درون گروهی مصون باشند. و بر فرماندهان لازم است که افراد تحت فرمان خود را از ورود  در احزاب منع نمایند. و چون انقلاب از همة ملت و حفظ آن بر همگان است، دولت و ملت و شورای دفاع و مجلس شورای اسلامی وظیفة شرعی و میهنی آنان است که اگر قوای مسلح، چه فرماندهان و طبقات بالا و چه طبقات بعد، برخلاف مصالح اسلام و کشور بخواهند عملی انجام دهند یا در احزاب وارد شوند که ـ بی‌اشکال به تباهی کشیده می‌شوند ـ و یا در بازیهای سیاسی وارد شوند، از قدم اول با آن مخالفت کنند. و بر رهبر و شورای رهبری است که با قاطعیت از این امر جلوگیری نماید تا کشور از آسیب در امان باشد.

هرکه خود را صاحب‌کمال پندارد آن پنداشت دلیل نقصان او بس باشد

علتی بتر ز پندار کمال
 نیست اندر جان تو ای ذو دلال 
از دل و از دیده‌ات بس خون رود
تا ز تو این معجبی بیرون شود 
علت ابلیس انا خیری بدست
وین مرض در نفس هر مخلوق هست
هر که نقص خویش را دید و شناخت
اندر استکمال خود ده اسپه تاخت

ادامه مطلب ...

با شرایط موجود، نمی‌توان از اصلاح‌طلبان انتظار حضور در انتخابات

معصومه ابتکار‏، گفت: مشاهدات دو سال اخیر نشان می‌دهد که اصلاحات هجمه‌های زیادی را تجربه کرده است و به همین دلیل اگر تغییری در شرایط به وجود نیاید، هیچ کس نمی‌تواند از اصلاح طلبان انتظار حضور در انتخابات را داشته باشد.

به گزارش ایلنا، این عضو اصلاح‌طلب شورای شهر بیان کرد: هر جریان سیاسی برای اینکه بتواند در انتخابات یا هر تحرک مهم دیگری حضوری مهم و امیدوارانه داشته باشد، باید از حداقل شرایط لازم برخوردار باشد. به همین اگر آنها احساس کنند که ابزار لازم را در اختیار ندارند و شرایط طوری نیست که بتوانند نسبت به نوع برگزاری انتخابات اطمینان داشته باشند، بر اساس منطق این اجازه را دارند که حضور به هم نرسانند و این عدم حضورشان هم بی‌توجهی به کشور و نظام تلقی نشود.

وی با بیان اینکه پتانسیل‌های موجود در اصلاح‌طلبی برای کشور نیازی مبرم است، تصریح کرد: اصلاح طلبان اگر چه سختی‌های زیادی را متحمل شده اند و برخورهای بدی با‌ آنها شد، باز هم حاضر هستند وارد عرصه شده و با اتکا به توانمندی‌های خود مشکلات موجود را حل کنند. پس بر همه اشخاص و دستگاه های مربوط واجب است، با توجه نشان دادن به خواسته‌های مشروع و منطقی آنها کاری کنند تا انتخابات مجلس نهم با حضور همه سلیقه‌ها به انتخاباتی پرشور تبدیل شود و در نتیجه مجلسی قانون‌گذاری را بر عهده بگیرد که بتواند کارایی و تاثیرگذاری مثبتی داشت باشد.


تحلیل‌ جامعه‌شناسانه‌ جنبش‌های‌ اجتماعی‌ :: داوود نامی

جنبش‌های‌ اجتماعی‌ نقش‌ بسیار مهمی‌ را در جامعه‌شناسی‌ سیاسی‌ معاصر ایفا می‌کنند.

«گی‌ روشه‌» استاد برجسته‌ جامعه‌شناسی‌ سیاسی‌ در دانشگاه‌ مونرآل‌ کانادا، در تعریف‌ جنبش‌ اجتماعی‌ می‌گوید: «جنبش‌ اجتماعی‌ عبارت‌ است‌ از سازمانی‌ کاملا شکل‌ گرفته‌ و مشخا که‌ به‌ منظور دفاع‌ یا گسترش‌ یا دستیابی‌ به‌ هدف‌های‌ خاصی‌ به‌ گروهبندی‌ و تشکل‌ اعضا می‌پردازد و در صدد بر می‌آید تا عناصری‌ را از جامعه‌ تغییر دهد یا آنها را حفظ‌ کند.» همه‌ جنبش‌های‌ اجتماعی‌ ویژگی‌های‌ خاص‌ و مشترکی‌ دارند که‌ عبارتند از:

ادامه مطلب ...

چهار ذکر الهی

امام صادق (ع) فرموده است: در شگفتم برای کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار کلمه پناه نمی برد!1- در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر «حسبنا الله و نعم الوکیل» (آل عمران ایه 171) پناه نمی برد.در صورتی که خداوند به دنبال ذکر یاد شده فرموده است: پس (آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند، و تخویف شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسک جستند) همراه با نعمتی از جانب خداوند (عافیت) و چیزی زاید بر آن (سود در تجارت) بازگشتند، و هیچگونه بدی به آنان نرسید.
2- در شگفتم برای کسی که اندوهگین است چگونه به ذکر «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» (سوره انبیاء آیه 87) پناه نمی برد. زیرا خداوند به دنبال این ذکر فرموده است: «پس ما یونس را در اثر تمسک به ذکر یاد شده، از اندوه نجات دادیم و همین گونه مومنین را نجات می بخشیم.» (سوره انبیاء آیه 88)
3- در شگفتم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر «افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد» (سوره غافر آیه 44) ... پناه نمی برد.
زیرا خداوند به دنبال ذکر فوق فرموده است: «پس خداوند (موسی را در اثر ذکر یاد شده) از شر و مکر فرعونیان مصون داشت.» (سوره غافر آیه 45)
4- در شگفتم برای کسی که طالب دنیا و زیباییهای دنیاست چگونه به ذکر«ماشاءالله لا قوه الا بالله» پناه نمی برد، زیرا خداوند بعد از ذکر یاد شده فرموده است: «مردی که فاقد نعمتهای دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمتها برخوردار بود) فرمود: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود می دانی امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.»

ترانه‌های بهار؛ از نگار بی‌خبر تا مرغ سحر :: محمود خوشنام

شصت سال از درگذشت محمد تقی بهار، ملک‌الشعرا، (۱۳۳۱-۱۲۶۵) ، قله سترگ ادبیات معاصر ایران می‌گذرد. او علاوه بر آنکه شاعری چیره‌دست و نویسنده‌ای توانا بود، یکی از برجستگان پژوهش در تاریخ و فرهنگ ایران نیز به شمار می‌رفت. ولی این‌ها همه به یک سو، جانی شیفته آزادی داشت و در سال‌های دشوار دمی از اندیشه به وطن و ناهنجاری‌های آن غافل نبود.

ادامه مطلب ...

اصلاح طلبان گچساران فیلتر شد

بسم الله الرحمن الرحیم
اصلاح طلبان گچساران فیلتر شد

با استناد به قانون جرایم رایانه ای
دسترسۍ به تارنماۍ فراخوانده شده امکان پذیر نمۍ باشد.
 
وبلاگ اصلاح طلبان گچساران با آدرس  http://eslaahaat.blogfa.com/ مسدود شد و پیام فوق صادر گردید

متاسفانه با تمام ادعاهایی که دارند ظرفیت تحمل وبلاگ ساده و کوچکی را در شهرستانی کوچک ندارند  . ای کاش من هم یک ...... بودم . تا فیلتر نمی شدم

خاتمی: همه بویژه صاحبان قدرت از آمنه بیاموزند

جرس: سیدمحمد خاتمی با ارسال پیامی به آمنه بهرامی، قربانی اسیدپاشی که از قصاص عامل جرم گذشت، نوشت: «آیا در عرصه زندگی سیاسی و اجتماعی نیز نمی توان از آمنه آموخت و بحران را با آرامش و تنش را با احترام به یکدیگر و پاس داشت حق و حرمت انسان و دوری از غرور – بخصوص آنان که قدرت بیشتری دارند – سودا کرد؟»به گزارش سایت رسمی سیدمحمدخاتمی، رییس جمهور سابق ایران در این پیام با بیان اینکه «در برابر سنگدلی و بی آزرمی و نفرت پراکنی و خودخواهی و کین توزی هنوز می توان از مهربانی، شرافت و احترام به زندگی، دیگرخواهی و بزرگ منشی هم سراغ گرفت و زیبایی را در اوج آن به تماشا نشست»، افزوده است: «آنچه آمنه از خود نشان داد حکایت گر آن است که جان زیبا و شکوهمند را هیچ عاملی جز نفرت و نابردباری و خشونت نمی تواند زشت کند و یا زشت بنمایاند.»قابل اشاره است که آمنه بهرامی در پاییز 1383 توسط خواستگار پیشین اش مورد اسیدپاشی قرار گرفت. در این حادثه چشمان و صورت وی دچار آسیب بسیار شدید شد، و وی بینایی یک چشم خود را از دست داد.روز گذشته قرار بود حکم قصاص در بیمارستان دادگستری اجرا شود و چشمان عامل جنایت، نابینا شود؛ آمنه بهرامی اما در آخرین ساعات، از قصاص چشم پوشید و «زندگی» را رعایت کرد.آنچه در زیر می خوانید، متن کامل پیام خاتمی به آمنه است.
ادامه مطلب ...

رابعه / عطار نیشابوری

رابعه یگانه دختر کعب امیر بلخ بود. چنان لطیف و زیبا بود که قرار از دلها می ربود و چشمان سیاه جادوگرش با تیر مژگان در دلها می نشست. جانها نثار لبان مرجانی و دندانهای مروارید گونش می گشت. جمال ظاهر و لطف ذوق به هم آمیخته و او را دلبری بی ‌همتا ساخته بود. رابعه چنان خوش زبان بود که شعرش از شیرینی لب حکایت می ‌کرد. پدر نیز چنان دل بدو بسته بود که آنی از خیالش منصرف نمی ‌شد و فکر آیندﮤ دختر پیوسته رنجورش می ‌داشت. چون مرگش فرار رسید, پسر خود حارث را پیش خواند و دلبند خویش را بدو سپرد و گفت: «چه شهریارانی که این درّ گرانمایه را از من خواستند و من هیچکس را لایق او نشناختم, اما تو چون کسی را شایستـﮥ او یافتی خود دانی تا به هر راهی که می ‌دانی روزگارش را خرم سازی.» پسر گفته ‌های پدر را پذیرفت و پس از او بر تخت شاهی نشست و خواهر را چون جان گرامی داشت. اما روزگار بازی دیگری پیش آورد.

ادامه مطلب ...

ماه رمضان

ماه رمضان نهمین ماه از ماههای قمری و بهترین ماه سال است. واژه رمضان از ریشه «رمض» و به معنای شدت تابش خورشید بر سنگریزه است.
می‌گویند چون به هنگام نامگذاری ماه های عربی، این ماه در فصل گرمای تابستان قرار داشت، ماه «رمضان» نامیده شد، ولی از سوی دیگر، «رمضان» از اسماء الهی است. این ماه ماه نزول قرآن و ماه خداوند است و شبهای قدر در آن قرار دارد. فضیلت ماه رمضان بسیار زیاد و نامحدود است.

به برخی از حوادث و رویدادهای مهم این ماه اشاره می‌شود:
وفات حضرت خدیجه در دهم رمضان سال دهم بعثت.
ولادت امام حسن مجتبی(ع) نیمه رمضان سال دوم هجرت. 
جنگ بدر در سال دوم هجرت. فتح مکه در سال هشتم هجرت.
مراسم عقد اخوت و پیمان برادری میان مسلمان، و ایجاد اخوت اسلامی بین پیامبر و امام علی (ع).
بیعت مردم به ولایت‌عهدی امام رضا (ع) در سال 201 قمری.

منابع :
هدایة الانام الی وقایع الایام، محدث قمی، ص 21

داغ دل پروانه(فرخی یزدی)

شب چو در بستم، مست از می نابش کردم

ماه اگر حلقه به در کوفت، جوابش کردم

 

دیدی آن ترک ختا، دشمن جان بود مرا

گرچه عمری به خطا، دوست خطابش کردم 

ادامه مطلب ...

کنار رفتن پرده ها، رسیدن به یقین

1- کنار رفتن پرده 
اعضا و جوارح انسان در قیامت در اختیار ملکات و کردار او قرار دارد. از این رو کار شهادت بر عهده ی آنهاست و چیزی برای پنهان کاری باقی نخواهد ماند. آن صحنه، روز حضور و علن است و جایی برای غیبت و کتمان و پنهان کاری نیست: "یوم تبلی السرائر" سوره ی طارق، آیه ی 9؛ پرده ها کنار می رود و نهفته های دل آشکار می گردد؛ چنان که آنچه در دل زمین است نیز بیرون می آید: "و أخرجت الأرض أثقالها" سوره ی زلزال، آیه ی 2؛ بایگانی شده ها پدیدار می شود و رازی پوشیده نمی ماند؛ ایمان، کفر، نفاق، ریا، اخلاص، نیت پاک، تباهی ها و.. . همه آشکار می شود. " سرائر" جمع" سریره" به معنى حالات و صفات و نیات درونى و پنهانى است. آرى در آن روز که" یوم البروز" و" یوم الظهور" است اسرار درون آشکار مى شود، اعم از ایمان و کفر و نفاق، یا نیت خیر و شر، یا ریا و اخلاص، و این ظهور و بروز براى مؤمنان مایه افتخار و مزید بر نعمت است، و براى مجرمان مایه سرافکندگى و منشا خوارى و خفت، و چه دردناک است که انسان عمرى زشتیهاى درونى خود را از خلق خدا مخفى کرده باشد، و با آبرو در میان مردم زندگى کند ولى در آن روز که همه اسرار نهانى آشکار مى گردد در برابر همه خلایق شرمسار و سرافکنده شود که گاه درد و رنج این عذاب از آتش دوزخ دردناکتر است. 

ادامه مطلب ...

وطن! می سازمت( حیدر یغمای نیشابوری )

عاقبت ای خاک جان‌بخش وطن! می‌سازمت
گر هزاران ره شوی ویرانه، من می‌سازمت
گاه بیلم در کف و گاهی قلم، یعنی که من
با قلم یا بیل، ای خاک کهن! می‌سازمت
آب اگر سفیانیان عصر بستندم به روی
من به آب اشک چشم خویشتن می‌سازمت
من قوی‌بازویم و با آبروی و کارگر
با غبار صورت و خون بدن می‌سازمت
خصم گر همچون شهیدان پیکرم درگور کرد
من برون از گور گشته با کفن می‌سازمت
من سلیمان صاحبِ خوانم، نیم من خشتمال
هستم و بر رغم خصم اهرمن می سازمت