میرحسین موسوی در دو سال اخیر به علت ایستادگی در برابر خودکامگان و قانونشکنان، بارها مورد اتهام جریان اقتدارگرا قرار گرفته است؛ به طوری که حتی عملکرد درخشان او و دولتش در دوران سخت جنگ تحمیلی نیز زیر سؤال رفته است. اما امروز سایت آیتالله هاشمی رفسنجانی، یک سند تاریخی را منتشر کرد که همه این تبلیغات تخریبی را نقش بر آب میکند و مهندس موسوی را حتی در نگاه مدعیان بصیرت و پیروی از امام و انقلاب، سربلند نگه میدارد.
سیمین بهبهانی
ریزاد شیرینم! قندم، عسلم، شیرم، شکرم! ترنج چوبینت میشکافند تا مردهات برآرند و به خاکت بسپارند-به سال هشتم عمر!
زاده شدی به سرزمین توهمنژاد برتر، بدان جا که کورهها افروخته بودند و جهودان را سوخته. کولیان را حوالهٔ مرگ کرده بودند و «نژاد برتر» را نوالهٔ جنگ.
دخترم تو را زاد، فارغ از سوداینژاد. صدایش بر گردهٔ امواج میآمد که «پسر زادم.» و صدایم بر پشت همان توسن باز میرفت که «مبارک باد!» و به خود میگفتم: «شادا، شاد!»
ادامه مطلب ...خاتمی در این دیدار که «میهن» تاکید کرده فایل صوتی اش را دراختیار دارد، تاکید کرده است که: «مگر می توانیم از حقوق مردم بگذریم؟ گیرم که تمام کسانی که در این حوادث کشته دادند بیایند بگویند از خون فرزندمان گذشتیم! اما مگر می توان از حقوق حقه مردم گذشت؟ خیر. زندانیان سیاسی حتما باید آزاد شوند. فضای امنیتی باید باز شود. انتخابات باید آزادانه برگزار شود. مگر با آقای موسوی و کروبی قرار نگذاشتیم که سه شرط فوق را داشته باشیم و به آینده نگاه کنیم؟ در عین حال حرفهای من می تواند به عنوان یک اتمام حجت تلقی شود. هر چند به نظر نمی رسد گوش شنوائی وجود داشته باشد. اما روزی تاریخ قضاوت خواهد کرد».
خاتمی در این دیدار شفاف تر از همیشه سخن گفته و تصریح کرده است که «تا زمانی که مجری و ناظر انتخابات مطمئن نباشند و هر دو از یک جریان باشند، مطمئنا انتخابات سالم نیست. برگزار کنندکان انتخابات از معتمدان کشور باید باشند. نه آنکه از یک گروه خاص با تندروانه ترین افکار، مسئول باشند. بیایند از همین احزاب موجود افرادی را بدین منظور انتخاب کنند تا انتخابات سالم تری داشته باشیم، اگر شرایط فراهم نشد حتما در انتخابات شرکت نکنیم.
پیامبر اکرم (ص) در شب معراج از پرودگار سؤال کرد، پرودگارا! چه عملی نزد تو افضل است؟
خدای سبحان خطاب فرمود: «چیزی نزد من بهتر از توکل بر من و راضی بودن به قسمت من نیست. یا محمد! محبت خود را نسبت به دوستانم و دوستی خود را به کسانی که در راه من مهربانی می کنند و محبت خود را به کسانی که خود را به من متصل نموده اند و نیز لطف خود را به کسانی که به من توکل می کنند واجب نمودم، محبت من حد و مرز ندارد.
هر زمانی که دوستی خود را نسبت به دوستانم زیاد نمودم، نشانه ای در آن قرار می دهم و ایشان نظر می کنند به مخلوقات من، هم چنان که من به آنها نظر می کنم و حوائج خود را به مردم نمی گویند و شکم های خود را از حرام نگاه می دارند و در دنیا به ذکر و محبت من متنعم هستند و من کمال رضایت را از ایشان دارم».
هزار جهد بکردم که سر عشق بپوشم
نبود بر سر آتش میسرم که نجوشم
به هوش بودم از اول که دل به کس نسپارم
شمایل تو بدیدم، نه عقل ماند و نه هوشم
حکایتی ز دهانت به گوش جان من آمد
دگر نصیحت مردم، حکایت است به گوشم
ادامه مطلب ...دارم سخنی با تو و گفتن نتوانم
این درد نهانسوز، نهفتن نتوانم
تو گرم سخن گفتن و از جام نگاهت
من مست چنانم که شنفتن نتوانم
ادامه مطلب ...نشریه اقتصادی فوربس طی گزارشی به بررسی عملکرد اقتصادی 177 کشور جهان طی سه سال گذشته پرداخت و بر این اساس 10 کشور را به عنوان بدترین اقتصادهای جهان معرفی کرد.
بدترین اقتصادهای جهان در این گزارش بر اساس میانگین آمارهای سه ساله در خصوص رشد تولید ناخالص داخلی، تورم و تولید ناخالص داخلی سرانه به اضافه تراز حسابهای جاری تعیین شدهاند. این فهرست نسبت به سال گذشته تغییرات زیادی داشته است.
خداوندا شبم را روز گردان
چو روزم در جهان پیروز گردان
شبى دارم سیاه از صبح نومید
در این شب روسپیدم کن چو خورشید
غمى دارم هلاک شیرمردان
برین غم چون نشاطم چیر گردان
ادامه مطلب ...خرد آن پایه ندارد که بر او پای گذاری
بختیاری تو و بر مرکب اقبال سواری
چون توان در تو رسیدن؟ به دویدن؟ به پریدن؟
نورپایی که چنین با دگران فاصله داری
لیله القدر وصال تو چه فرخنده شبی بود
تا چه دیدی که چنین مستی و پر شور و شراری؟
شعله در خرمن تاریکی تاریخ فکندی
چشم بیدار زمان بودی و خسبیده به غاری
گفته شده است که "رابطۀ قومیت و ملیت گرایی با دموکراسی یکی از مسائل عمدۀ عصر ماست..." ( Plattner 1998) . این گفته ای سودمند است زیرا هرچند به ظاهر بحث انگیز نیست، ابهام خاصی دارد، به این معنی که مستلزم تعریف متعارف سه واژه ای است که به کار می برد
: قومیت، ملیت گرایی و دموکراسی. متأسفانه درمورد تعریف این واژه ها در بین متخصصان علوم اجتماعی ، و حتی آن متخصصانی که در بهترین جایگاه برای ارائۀ این گونه تعاریف اند، یعنی انسان شناسان اجتماعی ـ فرهنگی ، اتفاق نظری وجود ندارد. پس از یک قرن که از مطالعۀ تجربی فشرده و تحلیل های تطبیقی مشخصات فرهنگی می گذرد، انتظار می رود که انسان شناسان دیگر به مدل واضحی از قومیت دست یافته باشند که هم مرتبط با ملیت گرایی باشد و هم در متن روندهای سیاسی دموکراسی سازی جهانی جای گیرد.
ادامه مطلب ...1-ایزد (به معنی سزای پرستش) 2-هروسپ توان (به معنی توانای مطلق)
3-هروسپ آگاه (به معنی دانای مطلق) 4-هروسپ خدا (به معنی خداوند مطلق)
5-آُبده (به معنی بی آغاز) 6-ابی انجام (به معنی بی انجام) 7-بنشت (به معنی ریشه آفرینش) 8-فراخ تنهه (به معنی پایان آفرینش) 9-جمغ (به معنی ازهمه بالاتر) 10-فرجه تره (به معنی از همه برتر) 11-تام آُفیچ (به معنی ویژه تر)
ادامه مطلب ...ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد
دل رمیده ما را انیس و مونس شد
نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت
بغمزه مسئله آموز صد مدرس شد
ببوی او دل بیمار عاشقان چو صبا
فدای عارض نسرین و چشم نرگس شد
بحث یادگیری یکی از مباحثی است که از دیرباز تاکنون مورد توجه دانشمندان وپیشروان تعلیم وتربیت بوده است. و هر کدام با توجه به هدف بهبود روند یاددهی-یادگیری نظریههای گوناگونی ارائه داده اند: نظریههای یادگیری پیاژه جزو نظریه های که از زمان مطرح شدن تاکنون بسیاری از مولفان مرهون اویند و بسیاری از روشهای جدید تدریس برگرفته از دیدگاه این دانشمندان بزرگ است. در این مقاله سعی شده است که به طور مختصر سه روش یادگیری از دیدگاه ایشان ارائه گردد.
موضوع تعامل گرای پیاژه، پیامدهای مهمی برای آموزش و پرورش دارد. موضوع آموزش و پرورش آن است که هم آزادی و هم (فطرت) وهم ساخت(تربیت) باید جا ومرتبتی داشته باشند. معلم ساخت و سازماندهی را در مواردی که در کلاس عرضه می شود به وجود می آورد، ولی کودکان را در فرصتهایی که در کاوش و تکمیل این مواد دارند آزاد می گذارد.به طور کلی ساخت و آزادی در کلاس درس نسبت به یکدیگر بطور دائم در حالت تناوب قرار دارند، به طوری که هیچ یک از این دو بر قلمرو تربیتی مسلط نمی شود. بنابراین مطابق نظریه پیاژه، آزادی و ساخت، رشد و تجربه، همواره در یک برنامه آموزشی، موثرند.
ادامه مطلب ...رضا تسلیمی تهرانی
داستان جامعه شناسی معرفت و علم داستان جالبی است .آغاز جامعه شناسی معرفت را به ماکس شلر یا کارل مانهایم منسوب می کنند و تاسیس جامعه شناسی علم را به رابرت مرتون.اما در حقیقت باید گفت که آغاز جامعه شناسی معرفت و علم به عنوان یک رشته متمایز دانشگاهی به سالهای بعد از 1960 بر می گردد.
نوشته اچ. جى. هله
ترجمه مریم رفعتجاه
نوکانتیسم و جامعهشناسى
روششناسى فلسفى کانت، چه به صورت آشکار و چه به صورت ضمنى، زمینهاى شد که بر اساس آن روش «تفهمى»، ( verstehen) و همچنین کنش متقابل نمادین توسعه یافت. در میان منابع تاریخى، آثار جورج زیمل را که حاوى بنیانهاى روششناختى جستجو براى معناست، مىتوان از این نوع نظریهها به شمار آورد. از این گذشته متفکران آمریکایى عمدتا وابسته به فلسفه عملگرایىاند که دنباله سنت [ فکرى ] کانتى به شمار مىآید. ویلیام جیمز به گونهاى متفاوت از زیمل به مسایل معرفتشناسى مىپردازد. او تاکید مىکند که باید میان محتواى ادراک از یک سو و مرتبهاى از واقعیت که توسط ادراککننده به آن نسبت داده مىشود از سوى دیگر تفاوت قائل شویم. بنابراین ادراک را نمىبایست از ارزیابى آنچه درک شده، مجزا کرد. در چنین وضعى است که تصور مىشود افراد داراى این قابلیتاند که به یک نمود خاص معنا و مقصود [ مشخصى ] نسبت دهند. این امر مدتى بعد، براى اروینگ گافمن یکى از اهداف «تحلیل چارچوب» براى بازسازى فرایند انتساب معنا شد (گافمن، 1974 : 3-2).
ادامه مطلب ...بینش انسان به جهان بیرونی بنا بر نظر گروهی از انسان شناسان ساختارگرا و در راس آنها کلود لوی استروس، بر اساس تقلیل واقعیت های پیوستاری (continuum) بیرونی که برای نظام شناختی ما انسان هاغیر قابل «دریافت» و در نتیجه غیر قابل «تجزیه و تحیل» وبه همین دلیل نیز فاقد کارایی برای ایجاد انگیزش های رفتاری – کنشی هستند، به واقعیت های دوگرایانه(dichatomic) و یعنی به ایجاد تقابل میان دو شکل از واقعیت بیرونی است که در نظر آن بر اساس تضادشان با یکدیگر فهمیده شوند. برای نمونه تقسیم میلیونها رنگ به دو رنگ «سیاه» و «سفید» و شناخت و نام گذاری بر سایر رنگ ها بر اساس آن دو رنگ اولیه. از اینجا لوی استروس به مفهوم مثلث خود نیز می رسد زیرا معتقد است که عامل سومی نیز وارد عمل می شود که با ایجا یک مثلث نسبت به دو عامل اولیه انعطاف و قابلیت بیشتری را برای درک جهان ایجاد می کند برای نمونه در مثال فوق، رنگ «خاکسری» عامل «میانی» و سوم است که در موقعیتی بین سیاه و سفید قرار می گیرد.
ادامه مطلب ...فروید، زیگموند، 1389، تمدن و ملالتهای آن، ترجمه محمد مبشری، نشر ماهی، چاپ پنجمفروید این کتاب را که امروز در شمار معروف ترین آثار اوست در سال 1930 منتشر کرد که در آن خلاصه ای از دیدگاههای روانکاوی درباره فرهنگ و تمدن و دورنمای آن را با بیانی ساده و در حد امکان فاقد اصطلاحات فنی نوشته است. او در اینجا به بحث و بررسی در مورد عواملی می پردازد که موجب بوجود آمدن تمدن شده اند
و امروز هم نیروهای محرک پیشرفت یا بازدارنده تحولات جامعه متمدن را تشکیل می دهند. محور اصلی این اثر عبارت است از بحث درباره تضادی آشتی ناپذیر میان دو نیروی متخاصم در روان نوع بشر که غالب شدن یکی بر دیگری سرنوشت تمدن را تعیین خواهد کرد. این دو نیرو طبق نظریه فروید از سایق عشق و سایق تخریب یا مرگ نشات می گیرند و تاریخ نوع بشر تا به امروز راه حلی برای از میان برداشتن تضاد میان این دو نیرو نیافته است.
ادامه مطلب ...ویکو(Vico) تاریخ را شامل دو جریان می داند : 1- مشیت االهی 2- اثر انسانی. او معتقد است که صورت نخست صورت دوم را تحت تاثیر قرار می دهد و گاه با خواست انسان در تضاد قرار می گیرد و شکل گیری آن به سرآغازهای نا منظم زندگی آدمی برمی گردد تا نظمی کلی برای او ایجاد کند.
اما او در علم تاریخ متعقد به این است که "جهان تاریخی در جرح و تعدیل ذهن ما به دست می آید".
ادامه مطلب ...