آموزگار

فرهنگی . اجتماعی . سیاسی . مذهبی

آموزگار

فرهنگی . اجتماعی . سیاسی . مذهبی

سندی تاریخی برای اثبات کارآمدی و سربلندی نخست‌ وزیر امام

میرحسین موسوی در دو سال اخیر به علت ایستادگی در برابر خودکامگان و قانون‌شکنان، بارها مورد اتهام جریان اقتدارگرا قرار گرفته است؛ به طوری که حتی عملکرد درخشان او و دولتش در دوران سخت جنگ تحمیلی نیز زیر سؤال رفته است. اما امروز سایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، یک سند تاریخی را منتشر کرد که همه این تبلیغات تخریبی را نقش بر آب می‌کند و مهندس موسوی را حتی در نگاه مدعیان بصیرت و پیروی از امام و انقلاب، سربلند نگه می‌دارد.

ادامه مطلب ...

در سالروز کهریزک از مجازات مجرمان خبری نیست

در دومین سالگرد فجایع کهریزک، خانواده‌های جان باختگان این بازداشتگاه غیرقانونی در مصاحبه با روز اعلام کردند همچنان در انتظار محاکمه آمران فاجعه کهریزک به سر می‌برند. خانواده‌های محمد کامرانی و امیر جوادی فر به «روز» گفتند که پس از اعتراض محکومان پرونده دادسرای نظامی به حکم صادره، از سرنوشت این حکم بی‌خبر هستند و از سوی دیگر همچنان پی گیر و در انتظار محاکمه قضاتی هستند که دستور انتقال معترضان بازداشت شده به کهریزک را صادر کرده بودند.
سعید مرتضوی، حسن حداد و علی اکبر حیدری فر سه قاضی‌ای هستند که خانواده‌های جان باختگان بازداشتگاه کهریزک خواستار محاکمه آن‌ها شده‌اند.

ادامه مطلب ...

پریزاد من و ترنج چوبینش

سیمین بهبهانی

ریزاد شیرینم! قندم، عسلم، شیرم، شکرم! ترنج چوبینت می‌شکافند تا مرده‌ات برآرند و به خاکت بسپارند-به سال هشتم عمر!

زاده شدی به سرزمین توهم‌نژاد بر‌تر، بدان جا که کوره‌ها افروخته بودند و جهودان را سوخته. کولیان را حوالهٔ مرگ کرده بودند و «نژاد بر‌تر» را نوالهٔ جنگ.

دخترم تو را زاد، فارغ از سودای‌نژاد. صدایش بر گردهٔ امواج می‌آمد که «پسر زادم.» و صدایم بر پشت‌‌ همان توسن باز می‌رفت که «مبارک باد!» و به خود می‌گفتم: «شادا، شاد!»

ادامه مطلب ...

خاتمی مگر می توانیم از حقوق مردم بگذریم؟ اگر شرایط فراهم نشود، ح

سایت «میهن» با انتشار گزارشی، خبر داده است که سیدمحمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی شمال کشور به طرح صریح دیدگاهش درباره انتخابات پیش رو پرداخته و گفته است: « ما از سال۸۴ نباید در انتخابات شرکت می کردیم! متاسفانه این اشتباه ما بود. این بار اگر شرایط فراهم نشد حتما در انتخابات شرکت نمی کنیم». وی البته افزوده است که «این نظر شخصی من است و همه باید بعد از شور و رایزنی با هم تصمیم بگیریم».

خاتمی در این دیدار که  «میهن» تاکید کرده فایل صوتی اش را دراختیار دارد، تاکید کرده است که: «مگر می توانیم از حقوق مردم بگذریم؟ گیرم که تمام کسانی که در این حوادث کشته دادند بیایند بگویند از خون فرزندمان گذشتیم! اما مگر می توان از حقوق حقه مردم گذشت؟ خیر. زندانیان سیاسی حتما باید آزاد شوند. فضای امنیتی باید باز شود. انتخابات باید آزادانه برگزار شود. مگر با آقای موسوی و کروبی قرار نگذاشتیم که سه شرط فوق را داشته باشیم و به آینده نگاه کنیم؟ در عین حال حرفهای من می تواند به عنوان یک اتمام حجت تلقی شود. هر چند به نظر نمی رسد گوش شنوائی وجود داشته باشد. اما روزی تاریخ قضاوت خواهد کرد».

خاتمی در این دیدار شفاف تر از همیشه سخن گفته و تصریح کرده است که «تا زمانی که مجری و ناظر انتخابات مطمئن نباشند و هر دو از یک جریان باشند، مطمئنا انتخابات سالم نیست. برگزار کنندکان انتخابات از معتمدان کشور باید باشند. نه آنکه از یک گروه خاص با تندروانه ترین افکار، مسئول باشند. بیایند از همین احزاب موجود افرادی را بدین منظور انتخاب کنند تا انتخابات سالم تری داشته باشیم، اگر شرایط فراهم نشد حتما در انتخابات شرکت نکنیم.

مقام رضا

پیامبر اکرم (ص) در شب معراج از پرودگار سؤال کرد، پرودگارا! چه عملی نزد تو افضل است؟
خدای سبحان خطاب فرمود: «چیزی نزد من بهتر از توکل بر من و راضی بودن به قسمت من نیست. یا محمد! محبت خود را نسبت به دوستانم و دوستی خود را به کسانی که در راه من مهربانی می کنند و محبت خود را به کسانی که خود را به من متصل نموده اند و نیز لطف خود را به کسانی که به من توکل می کنند واجب نمودم، محبت من حد و مرز ندارد.
هر زمانی که دوستی خود را نسبت به دوستانم زیاد نمودم، نشانه ای در آن قرار می دهم و ایشان نظر می کنند به مخلوقات من، هم چنان که من به آنها نظر می کنم و حوائج خود را به مردم نمی گویند و شکم های خود را از حرام نگاه می دارند و در دنیا به ذکر و محبت من متنعم هستند و من کمال رضایت را از ایشان دارم».

سر عشق(سعدی)

هزار جهد بکردم که سر عشق بپوشم

نبود بر سر آتش میسرم که نجوشم

 

به هوش بودم از اول که دل به کس نسپارم

شمایل تو بدیدم، نه عقل ماند و نه هوشم

 

حکایتی ز دهانت به گوش جان من آمد

دگر نصیحت مردم، حکایت است به گوشم

ادامه مطلب ...

دارم سخنی با تو و گفتن نتوانم

دارم سخنی با تو و گفتن نتوانم

این درد نهان‌سوز، نهفتن نتوانم

 

تو گرم سخن گفتن و از جام نگاهت

من مست چنانم که شنفتن نتوانم

ادامه مطلب ...

اقتصاد ایران میان بدترین‌های جهان آخر شد

نشریه اقتصادی فوربس طی گزارشی به بررسی عملکرد اقتصادی 177 کشور جهان طی سه سال گذشته پرداخت و بر این اساس 10 کشور را به عنوان بدترین اقتصادهای جهان معرفی کرد.

بدترین اقتصادهای جهان در این گزارش بر اساس میانگین آمارهای سه ساله در خصوص رشد تولید ناخالص داخلی، تورم و تولید ناخالص داخلی سرانه به اضافه تراز حساب‌های جاری تعیین شده‌اند‌. این فهرست نسبت به سال گذشته تغییرات زیادی داشته است.

ادامه مطلب ...

خداوندا شبم را روز گردان - نظامی گنجه ای

خداوندا شبم را روز گردان‏

چو روزم در جهان پیروز گردان‏

شبى دارم سیاه از صبح نومید

در این شب روسپیدم کن چو خورشید

غمى دارم هلاک شیرمردان‏

برین غم چون نشاطم چیر گردان‏

ادامه مطلب ...

در نعت حضرت رسول اکرم (ص) دکتر سروش

خرد آن پایه ندارد که بر او پای گذاری
بختیاری تو و بر مرکب اقبال سواری

چون توان در تو رسیدن؟ به دویدن؟ به پریدن؟
نورپایی که چنین با دگران فاصله داری

لیله القدر وصال تو چه فرخنده شبی بود
تا چه دیدی که چنین مستی و پر شور و شراری؟

شعله در خرمن تاریکی تاریخ فکندی
چشم بیدار زمان بودی و خسبیده به غاری

ادامه مطلب ...

نظریه های فرهنگ و قومیت

گفته شده است که "رابطۀ قومیت و ملیت گرایی با دموکراسی یکی از مسائل عمدۀ عصر ماست..."    ( Plattner 1998) . این گفته ای سودمند است زیرا هرچند به ظاهر بحث انگیز نیست، ابهام خاصی دارد، به این معنی که مستلزم تعریف متعارف سه واژه ای است که به کار می برد

: قومیت، ملیت گرایی و دموکراسی. متأسفانه درمورد تعریف این واژه ها در بین متخصصان علوم اجتماعی ، و حتی آن متخصصانی که در بهترین جایگاه برای ارائۀ این گونه تعاریف اند، یعنی انسان شناسان اجتماعی ـ فرهنگی ، اتفاق نظری وجود ندارد. پس از یک قرن که از مطالعۀ تجربی فشرده و تحلیل های تطبیقی مشخصات فرهنگی می گذرد، انتظار می رود که انسان شناسان دیگر به مدل واضحی از قومیت دست یافته باشند که هم مرتبط با ملیت گرایی باشد و هم در متن روندهای سیاسی دموکراسی سازی جهانی جای گیرد. 

ادامه مطلب ...

صد و یک نام برای خداوند در دین کهن ایران

1-ایزد (به معنی سزای پرستش) 2-هروسپ توان (به معنی توانای مطلق)

3-هروسپ آگاه (به معنی دانای مطلق) 4-هروسپ خدا (به معنی خداوند مطلق)

5-آُبده (به معنی بی آغاز) 6-ابی انجام (به معنی بی انجام) 7-بنشت (به معنی ریشه آفرینش) 8-فراخ تنهه (به معنی پایان آفرینش) 9-جمغ (به معنی ازهمه بالاتر) 10-فرجه تره (به معنی از همه برتر) 11-تام آُفیچ (به معنی ویژه تر)

ادامه مطلب ...

عید رسالت و جشن برگزیدگی و برانگیختگی پیامبر بزرگ اسلام مبارک

ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد           

                دل رمیده ما را انیس و مونس شد

نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت       

                 بغمزه مسئله آموز صد مدرس شد

ببوی او دل بیمار عاشقان چو صبا     

                 فدای عارض نسرین و چشم نرگس شد

ادامه مطلب ...

دیدگاه پیاژه در مورد روش‌های یادگیری

بحث یادگیری یکی از مباحثی است که از دیرباز تاکنون مورد توجه دانشمندان وپیشروان تعلیم وتربیت بوده است. و هر کدام با توجه به هدف بهبود روند یاددهی-یادگیری نظریه‌های گوناگونی ارائه داده اند: نظریه‌های یادگیری پیاژه جزو نظریه های که از زمان مطرح شدن تاکنون بسیاری از مولفان مرهون اویند و بسیاری از روشهای جدید تدریس برگرفته از دیدگاه این دانشمندان بزرگ است. در این مقاله سعی شده است که به طور مختصر سه روش یادگیری از دیدگاه ایشان ارائه گردد.

موضوع تعامل گرای پیاژه، پیامدهای مهمی برای آموزش و پرورش دارد. موضوع آموزش و پرورش آن است که هم آزادی و هم (فطرت) وهم ساخت(تربیت) باید جا ومرتبتی داشته باشند. معلم ساخت و سازماندهی را در مواردی که در کلاس عرضه می شود به وجود می آورد، ولی کودکان را در فرصت‌هایی که در کاوش و تکمیل این مواد دارند آزاد می گذارد.به طور کلی ساخت و آزادی در کلاس درس نسبت به یکدیگر بطور دائم در حالت تناوب قرار دارند، به طوری که هیچ یک از این دو بر قلمرو تربیتی مسلط نمی شود. بنابراین مطابق نظریه پیاژه، آزادی و ساخت، رشد و تجربه، همواره در یک برنامه آموزشی، موثرند.

ادامه مطلب ...

جامعه شناسی معرفت و علم و جامعه امروز ما

رضا تسلیمی تهرانی
داستان جامعه شناسی معرفت و علم داستان جالبی است .آغاز جامعه شناسی معرفت را به ماکس شلر یا کارل مانهایم منسوب می کنند و تاسیس جامعه شناسی علم را به رابرت مرتون.اما در حقیقت باید گفت که آغاز جامعه شناسی معرفت و علم به عنوان یک رشته متمایز دانشگاهی به سالهای بعد از 1960 بر می گردد.

ادامه مطلب ...

بنیانهاى کلاسیک در پارادایمهاى جامعه‏شناسى خرد

نوشته اچ. جى. هله

ترجمه مریم رفعت‏جاه

نوکانتیسم و جامعه‏شناسى

روش‏شناسى فلسفى کانت، چه به صورت آشکار و چه به صورت ضمنى، زمینه‏اى شد که بر اساس آن روش «تفهمى‏»، ( verstehen) و همچنین کنش متقابل نمادین توسعه یافت. در میان منابع تاریخى، آثار جورج زیمل را که حاوى بنیانهاى روش‏شناختى جستجو براى معناست، مى‏توان از این نوع نظریه‏ها به شمار آورد. از این گذشته متفکران آمریکایى عمدتا وابسته به فلسفه عملگرایى‏اند که دنباله سنت [ فکرى ] کانتى به شمار مى‏آید. ویلیام جیمز به گونه‏اى متفاوت از زیمل به مسایل معرفت‏شناسى مى‏پردازد. او تاکید مى‏کند که باید میان محتواى ادراک از یک سو و مرتبه‏اى از واقعیت که توسط ادراک‏کننده به آن نسبت داده مى‏شود از سوى دیگر تفاوت قائل شویم. بنابراین ادراک را نمى‏بایست از ارزیابى آنچه درک شده، مجزا کرد. در چنین وضعى است که تصور مى‏شود افراد داراى این قابلیت‏اند که به یک نمود خاص معنا و مقصود [ مشخصى ] نسبت دهند. این امر مدتى بعد، براى اروینگ گافمن یکى از اهداف «تحلیل چارچوب‏» براى بازسازى فرایند انتساب معنا شد (گافمن، 1974 : 3-2).

ادامه مطلب ...

انحطاط اخلاقی و جامعه امروز ایران

خطر انحطاط اخلاقی برای کشور از هر خطری سهمگین‌تر است و بی‌توجهی به این امر مهم، گناهی نابخشودنی است. در شرایطی که به اذعان صاحب‌نظران برخی وقایع در سطوح مختلف بیم بروز بحران اخلاقی در جامعه ایران را به‌وجود آورده‌است؛ تامل جدی درباره این مهم، آن هم در آغاز سالی جدید، ضروری به‌نظر می‌رسد.
ادامه مطلب ...

جای دوست، جای دشمن

بینش انسان به جهان بیرونی بنا بر نظر گروهی از انسان شناسان ساختارگرا و در راس آنها کلود لوی استروس، بر اساس تقلیل واقعیت های پیوستاری (continuum) بیرونی که برای نظام شناختی ما انسان هاغیر قابل «دریافت» و در نتیجه غیر قابل «تجزیه و تحیل» وبه همین دلیل نیز فاقد کارایی برای ایجاد انگیزش های رفتاری – کنشی هستند، به واقعیت های دوگرایانه(dichatomic) و یعنی به ایجاد تقابل میان دو شکل از واقعیت بیرونی است که در نظر آن بر اساس تضادشان با یکدیگر فهمیده شوند. برای نمونه تقسیم میلیونها رنگ به دو رنگ «سیاه» و «سفید» و شناخت و نام گذاری بر سایر رنگ ها بر اساس آن دو رنگ اولیه. از اینجا لوی استروس به مفهوم مثلث خود نیز می رسد زیرا معتقد است که عامل سومی نیز وارد عمل می شود که با ایجا یک مثلث نسبت به دو عامل اولیه انعطاف و قابلیت بیشتری را برای درک جهان ایجاد می کند برای نمونه در مثال فوق، رنگ «خاکسری» عامل «میانی» و سوم است که در موقعیتی بین سیاه و سفید قرار می گیرد.

ادامه مطلب ...

تمدن و ملالتهای آن زیگموند فروید

فروید، زیگموند، 1389، تمدن و ملالتهای آن، ترجمه محمد مبشری، نشر ماهی، چاپ پنجمفروید این کتاب را که امروز در شمار معروف ترین آثار اوست در سال 1930 منتشر کرد که در آن خلاصه ای از دیدگاههای روانکاوی درباره فرهنگ و تمدن و دورنمای آن را با بیانی ساده و در حد امکان فاقد اصطلاحات فنی نوشته است. او در اینجا به بحث و بررسی در مورد عواملی می پردازد که موجب بوجود آمدن تمدن شده اند 

و امروز هم نیروهای محرک پیشرفت یا بازدارنده تحولات جامعه متمدن را تشکیل می دهند. محور اصلی این اثر عبارت است از بحث درباره تضادی آشتی ناپذیر میان دو نیروی متخاصم در روان نوع بشر که غالب شدن یکی بر دیگری سرنوشت تمدن را تعیین خواهد کرد. این دو نیرو طبق نظریه فروید از سایق عشق و سایق تخریب یا مرگ نشات می گیرند و تاریخ نوع بشر تا به امروز راه حلی برای از میان برداشتن تضاد میان این دو نیرو نیافته است.

ادامه مطلب ...

اسطوره ی ایران باستان

ویکو(Vico) تاریخ را شامل دو جریان  می داند : 1-  مشیت االهی 2- اثر انسانی. او معتقد است که صورت نخست  صورت دوم را تحت تاثیر قرار می دهد و گاه با خواست انسان در تضاد قرار می گیرد و  شکل گیری آن به سرآغازهای نا منظم زندگی آدمی برمی گردد تا نظمی کلی برای او ایجاد کند. 

 اما او در علم تاریخ متعقد به این است که "جهان تاریخی در جرح و تعدیل ذهن ما به دست می آید".

ادامه مطلب ...